14.5.1.2
Jak prokazovat, že bylo dosaženo požadavků
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Ke každé specifikaci existují dva prvky:
-
požadavky na spolehlivost a
-
prostředky,
pomocí kterých dodavatel musí prokázat zákazníkovi splnění
požadavků. To znamená, že dodavatel musí zákazníkovi poskytnout dostatečný
důkaz o tom, že systém splňuje dané požadavky, aby zákazník získal
důvěru, kterou potřebuje, aby zaplatil dohodnutou cenu. Poskytnutí dodatečného
důkazu stojí peníze a je jedním z prvků vyšších nákladů u systémů s vyšší bezporuchovostí, ale bez těchto činností je možné, že
systém nesplní dané požadavky.
Existují dva hlavní prvky:
-
ověřování a
-
validace.
NahoruOvěřování
Ověřování je proces poskytování důkazů, že systém v
jakékoli etapě životního cyklu splňuje požadavky z předchozí etapy (etap)
životního cyklu.
NahoruValidace
Validace je proces poskytování důkazů, že systém splňuje
skutečné požadavky, které se ne vždy mohou vyskytnout v psané specifikaci.
Oba prvky jsou zásadně důležité.
Úroveň ověřování a validace požadovaná zákazníkem závisí
na důvěře, kterou potřebuje zákazník, aby uvěřil, že systém dosáhne
specifikované úrovně spolehlivosti. Je-li zákazník ochoten udržovat systém,
když bude mít v průběhu používání poruchu, pak může být přijatelná nižší úroveň
důkazů a tím i důvěry v dosaženou spolehlivost. Je to tím, že poskytnutí
důkazů stojí peníze, a je tedy možné, že zákazník bude ochoten přijmout
riziko s tím, že systém nebude fungovat tak, jak bylo požadováno. Při specifikování požadavků na ověřování a validaci si
zákazník bude muset uvážlivě rozhodnout, která rizika jsou pro něho
přijatelná.
NahoruSmlouva
Aby byly činnosti při ověřování a validaci efektivní, musí být plánované a systematické. To vyžaduje, aby dodavatel stanovil
tyto činnosti předem a obdržel souhlas od zákazníka, často
prostřednictvím smlouvy. V požadavcích na spolehlivost by se měly
zohlednit různé faktory, jež mohou ovlivnit výdaje spojené s ověřováním a
validací spolehlivosti. Mezi tyto faktory se zahrnuje očekávaná doba technického života a likvidace nebo recyklace systému.
NahoruPostupné poskytování ověřování a validace
Kvůli dlouhé dodací lhůtě mohou být činnosti plánovány mnoho let před dokončením a v závislosti na smluvních termínech je možné, že
nad nimi bude mít zákazník až do konce projektu malou kontrolu. Jedním ze
způsobů, jak omezit projektové riziko dodavatele i odběratele, že systém
nebude schopen prokázat požadovanou úroveň důkazů, může být postupné
poskytování ověřování a validace. To znamená, že se tyto činnosti plánují po
dobu celého životního cyklu a výsledky se zákazníkovi poskytují v
rozhodovacích bodech (milnících) projektu. Tímto způsobem si zákazník buduje důvěru v systém během celého projektu a riziko, že úroveň ověřování bude
nepřiměřená, se značně snižuje.
NahoruMetoda bezporuchovosti a udržovatelnosti
Jedním z modelů, který dodavatel používá k poskytování
důkazů o tom, že systém splnil požadavky dané zákazníkem, je případ bezporuchovosti a udržovatelnosti (obvykle známý jako RM Case). Metoda
případu bezporuchovosti a udržovatelnosti poskytuje logický a ověřitelný
argument, že systém splnil požadavky, což je souhrnně dokumentováno v
rozhodovacích bodech projektu ve zprávě RM Case. RM Case se obvykle používá k
tomu, aby poskytla postupně získané důkazy, a bývá vydána v řadě
rozhodovacích bodů projektu.
Ověřování a validace zahrnují řadu činností, jež jsou
navrženy za účelem poskytnutí důkazů, že systém plní požadavky na spolehlivost.
Tyto činnosti lze vykonávat pomocí různých technik, které mají stejný nebo
podobný celkový cíl, k jehož dosažení se však používají různé metody. Volba
techniky závisí na řadě faktorů - viz předcházející kapitoly.
…