4.5.2.7
Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? – Kurz pro vedoucí pracovníky – 7. lekce
Verlag Dashöfer
NahoruStimuly a motivace – princip a rozdílnost, úvahy 20, 21
Schéma znázorňuje, co všechno může v reálné organizaci ovlivňovat motivaci zaměstnanců.
Motivováním rozumíme způsob, jak zvnějšku vyvolat proces motivace pomocí stimulů.
Stimulem rozumíme jednotlivý podnět pro ovlivňování chování lidí, který nemusí sám o sobě způsobit dosažení motivace. Podmínkou je, že ostatní prostředí a osoba, na kterou stimul působí, přijímá tento stimul jako podnět k dosažení cíle.
NahoruPříklady:
Stimul-získaná medaile - na veletrhu pro výrobek jednoho závodu vede k dalšímu zvýšení úsilí a záměru další rok úspěch zopakovat a získat medaile i pro jiné výrobky.
Stimul - vyhraný mezinárodní hokejový šampionát - motivuje mládež v hokejovém klubu k většímu úsilí při tréninku, diváky k vyšší návštěvnosti, veřejnou správu k větší finanční podpoře při opravě zimních stadiónů.
NahoruÚvaha 20 (orientační čas 5 minut)
A teď zamyšlení nad stimuly:
- Proč nefungují stejné stimuly na všechny lidi stejně?
- Proč po nějakém čase stimul přestane působit nebo působí méně efektivně?
- Jak se dozvíte včas, co je tím správným stimulem pro vašeho pracovníka, váš tým?
Předpokládejme, že vaše odpovědi obsahují následující stanoviska:
- - Lidé mají různé potřeby, různá očekávání, různou rodinnou situaci, osobní ambice a problémy, jsou různými jedinci z hlediska typologie – mají odlišnou "povahu". Více se budeme zabývat lidskou povahou v kapitole věnované typologii. I když budou pracovat ve stejném prostředí, tyto odlišnosti jim budou bránit ve stejné reakci na tentýž stimul. A tím i stupeň motivace. Například člověk ve finanční tísni nebude pozitivně reagovat na možnost vybírat si volno v pátek odpoledne, ale bude pozitivně reagovat na stimuly finanční. Naopak žena s dvěma malými dětmi, která je dobře finančně zajištěná, velmi ocení možnost věnovat se v pátek odpoledne rodině.
- - Někdy se změní podmínky a…