4.5.2.6
Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? – Kurz pro vedoucí pracovníky – 6. lekce
Verlag Dashöfer
NahoruTeorie očekávání a úvahy 16, 17, 18, 19
V této kapitole se podíváme na některé širší aspekty motivace.
Důvodem pro motivování lidí v práci je, že motivovaní zaměstnanci se mnohem pravděpodobněji budou snažit splnit záměry stanovené jejich vedoucím nebo vyšším vedením organizace. Totéž lze říci jinými slovy: Vysoká motivace obvykle vede ke zlepšení pracovních výsledků.
Zlepšená výkonnost ovšem nastává pouze prostřednictvím úsilí motivovaných pracovníků, viz vysvětlení v předchozích kapitolách.
Takže můžeme říci: Díky motivaci lidé vynakládají úsilí, které vede k zlepšení jejich výkonnosti.
Co zajišťuje motivaci? Mohl by to být jeden z mnoha motivujících faktorů. (Podle Herzberga, jestliže si vzpomínáte, to může být úspěch, uznání, samotná práce, odpovědnost nebo povýšení). Jestliže hledáme jedno zobecňující slovo, které by obsáhlo vše, co motivuje lidi, pak se jako vhodné jeví "odměna": odměna v podobě nějakého úspěchu, něčeho dosaženého, příjemného, odměna v podobě uznání apod.
Takže můžeme dokončit náš diagram, známe poslední článek, kterým jsme uzavřeli smyčku:
Jak můžeme vidět:
Motivace závisí na odměně
Odměna závisí na výkonnosti
Výkonnost závisí na úsilí
Úsilí závisí na motivaci
Podívejme se na určitou událost a pak se pokusme zjistit, jak se cyklus motivace - úsilí - výkonnost - odměna uplatňuje v reálné životní situaci.
NahoruPřípadová studie
Honza byl vedoucí odpovědný za vedení skupiny strojní obsluhy v moderní továrně na plasty. Stroje byly poloautomatické a objem produkce závisel jak na obsluze, tak na stroji. Práce vyžadovala značné soustředění a bylo snadné pokazit materiál, jestliže se dělník nesoustředil na svou práci.
Honzův nadřízený, výrobní náměstek, si jej jednou zavolal a řekl mu: "Honzo, máme novou zakázku, což znamená, že budeme muset zvýšit produkci, abychom se vypořádali s objednávkami. Naneštěstí, protože to je jen jedna zakázka navíc, těžko si můžeme dovolit opatřit další stroje. V okolí není stejně vybavený provoz obdobný našemu, ani není možný pronájem další kapacity. Jak lze zvýšit pracovní výkon tvého týmu?"
Honza reagoval okamžitě, bez zaváhání: "Musíme jim za zvýšené úsilí nabídnout prémie. Není asi jiná možnost, co by se v tak krátké době dalo udělat."
Honzův náměstek pak souhlasil s prémií ve výši 5 procent měsíční mzdy za předpokladu, že produktivita práce se zvýší o 10 procent a tím se pokryje zvýšený požadavek na výrobní kapacitu pro mimořádnou zakázku.
NahoruÚvaha 16 (orientační čas 4 minuty)
Organizace požadovala, aby pracovní skupina zvýšila své úsilí a vzrostla tím výkonnost i produkce. Za tím účelem byla organizace připravena nabídnout prémiové odměny. Když Honza odešel z kanceláře nadřízeného, svolal poradu svých spolupracovníků a vyložil jim plán dohodnutý s náměstkem. A toto je teprve ten okamžik, ve kterém se rozhoduje, zda je Honzův a náměstkův plán reálný, zda nemá nějakou zásadní chybu. Honza promluvil se svým týmem a informoval lidi o "hotové věci". Nyní můžete přemýšlet a napsat, která důležitá věc by mohla být v plánu zvolena tak špatně, že by mohla zabránit splnění záměru organizace, pro který byl plán schválen náměstkem?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Ta důležitá věc, která by se mohla v plánu ukázat jako špatně zvolená, je právě odměna. Problém je v tom, že by pracovní skupina nemusela považovat slíbenou odměnu za dostatečnou motivaci a odpovídající náhradu za dodatečné pracovní úsilí, o něž byla požádána.
Ale to není vše, co je na postupu Honzy v nepořádku. Další problém by totiž mohl vyvstat také v souvislosti s mírou navýšení produktivity. Ačkoliv pracovníci by nemuseli nic namítat proti prémii, mohli by považovat předpokládané zvýšení produktivity o 10 procent za nereálný cíl. Protože cíl pro získání odměny je stanoven příliš vysoko, mohli by se pracovníci rozhodnout, že nemá žádnou cenu se pokoušet o jeho splnění. Podle reakcí lidí si Honza uvědomil, že zde udělal chybu. Pochopil, že jedním místem, kde může být cyklus "motivace - úsilí - výkonnost – odměna" narušen, leží v tomto případě mezi odměnou a motivací.
Pokračujme ve vyprávění o továrně na plasty:
Nakonec po delší diskusi přijala Honzova výrobní skupina navrhovanou prémii a souhlasila zvýšit výrobu. Až dosud bylo vše v pořádku. Zvýšené produkce však nebylo během prvního týdne dosaženo, i když se všichni snažili.
NahoruÚvaha 17 (orientační čas 4 minuty)
Cyklus tedy nebyl narušen ve fázi odměna - motivace, ale přesto požadované zvýšení výroby v prvním týdnu nenastalo. Můžete najít dvě další chybně zvolené věci, které zabránily přímému fungování plánu a přidělaly Honzovi i jeho náměstkovi starosti?
_________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Mohli jste například uvést:
- - vznikl nedostatek materiálu, takže obsluha strojů nemohla zvýšit objem výroby,
- - jeden nebo více strojů bylo kvůli závadě vyřazeno z provozu, takže obsluha na nich musela zastavit práci,
- - někdo ze zaměstnanců onemocněl,
- - někteří členové týmu neměli dostatek výcviku a zkušeností, aby mohli pracovat na některých operacích a vznikly prostoje čekáním na zkušenějšího kolegu,
- - v intenzivním pracovním režimu se stala nehoda a jeden stroj musel být na nějakou…