4.5.2.10
Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? – Kurz pro vedoucí pracovníky – 10. lekce
Verlag Dashöfer
NahoruJak poznat spolupracovníky, jak jim rozumět a jak pomoci jejich seberealizaci , úvaha 31
V této kapitole pochopíme a naučíme se používat několik jednoduchých technik vedoucích k maximálnímu využití potenciálu svých spolupracovníků.
Základní kameny vaší práce se spolupracovníky:
Máte-li zvládnuté tyto polohy své vedoucí role, znáte své podřízené, chápete je, respektujete je , můžete je účinně motivovat a pomocí správné komunikace je dokážete vést.
Můžete jim pomoci:
- -
aby se zaměřili na správné cíle,
- -
aby věděli, jak jich mohou dosáhnout,
- -
aby jich chtěli dosáhnout,
- -
aby jich skutečně dosahovali,
- -
aby poznali, že jich dosáhli.
NahoruÚvaha 31 (orientační čas 5 minut)
Předložíme vám slovně popsaný typ pracovníka a jeho modelové ocenění podle Motivačního profilu - viz níže. Zkuste vypracovat motivační profil na své spolupracovníky a v praxi ověřte, zda jeho aplikace měla očekávaný pozitivní vliv. Před praktickým použitím požádejte o konzultaci zkušeného vedoucího pracovníka, o kterém jste přesvědčen, že svůj tým správně vede.
Motivační profil člena týmu
Slovní popis: Pro tohoto člena týmu je předložený úkol výzvou, při jeho řešení neváhá nasadit maximum svého úsilí a věří svým schopnostem a možnosti dosažení úspěchu. Přemýšlí o souvislostech, nevytrhává jednotlivé úkoly z kontextu, umí se podívat do dalších období. Přemýšlí o tom co dělá, i když je schopen rychlé akce, záleží mu na tom, jaký bude mít výsledek a s čím pracuje. Umí si vychutnat odměnu, ale nezapomíná na své kolegy a jejich potřebu projevu uznání i hmotných potřeb. Raději přijme menší finanční odměnu, ale velmi si považuje veřejného uznání, článku v novinách apod. V obdobích, kdy není pracovně přetížen, intenzivně hledá možnosti změn, inovací, vymýšlí další řešení.
Vykreslili jsme vám člověka, kterého nyní oceníme ve stupnici rovnovážný stav, s posunem 1 až 5 na obě strany." Pozor, nehrajeme na součet bodů, ale oceňujeme vlastnosti člověka, zvažujeme, zda se více blíží charakteristice popsané v levém nebo pravém sloupci. Pro vlastní práci můžete doplnit libovolné dvojice protikladných charakteristik, které vám zkušenější nadřízený poradí.
Popsaný člověk je dostatečně průbojný a činorodý, nevyhýbá se řešení problémů a je dobrým týmovým hráčem. Předpokládáme, že účinné motivační nástroje-stimuly budou z těchto oblastí:
- - náročné, ale reálně dosažitelné pracovní cíle,
- - účast na poradách, na kterých probíhá dlouhodobější plánování a stanovování cílů,
- - zapojení do vysvětlování úkolů druhým spolupracovníkům,
- - zapojovat do úkolů vyžadujících náročnější týmovou práci,
- - využít jeho výsledky práce k širší prezentaci organizace,
- - zapojovat do inovačních týmů.
Nyní vyplňte Motivační profily členů vašeho týmu s doplněním vlastních dvojic protikladných charakteristik.
Motivační profil člena týmu (model)
Navrhněte účinné motivační nástroje-stimuly pro jednotlivé členy týmu podle výsledků hodnocení Motivačních profilů:
_________________________________
NahoruBariéry - co s nimi
Někdy nastane situace, že si tzv. nevíte rady, zdá se vám, že všechno děláte správně, ale podřízený ne a ne zvýšit svou výkonnost. Něco mu brání v jeho rozvoji. Pojďme se společně podívat na techniku odstraňování bariér rozvoje. Dobrý vedoucí ví, že bariéry se vyskytují vždy a že jeho úkolem je, aby je vhodně překonal - zboural. Co konkrétně lidem brání v dosahování lepšího pracovního výkonu? Jaké povahy jsou tyto překážky?
Bariéry rozvoje a jejich odstraňování
Různí autoři rozdělují různým způsobem skupiny bariér, ale v podstatě jde pořád o obdobné seskupení. Jedno z nich ukazuje tato tabulka, viz níže.
Komunikace, úvahy 32, 33
Způsob jakým sdělujeme informace, své požadavky, záměry a cíle okolnímu světu. Snažíme se o to, aby naše sdělení zapůsobila na lidi v našem okolí a obvykle je chceme dovést k tomu, aby nás vyslechli, porozuměli nám a velmi často také k tomu, aby naše stanoviska přijali a jednali v souladu s nimi. Jaké formy komunikace známe:
NahoruVerbální komunikace
Tvoří páteř lidské komunikace, včetně komunikace v každé organizaci. Při přípravě komunikace se vždy zaměřte na CÍL (tedy co chcete sdělit), na strukturovaný OBSAH (sdělení musí být jasné, srozumitelné a atraktivní) a na TYP a PROSTŘEDKY (využití komunikace formální a neformální, ústní nebo písemné, přímé nebo zprostředkované). Vždy se snažte využívat principu ZPĚTNÉ VAZBY (ujištění se a kontrola, že posluchač sdělované pochopil).
Chcete-li, aby vaše sdělení bylo dostatečně průrazné, opakujte v průběhu komunikace 3x stručně to, co chcete sdělit. Například při vedení porad je vaším cílem sdělit podřízeným nový způsob evidence přijatých faktur. V úvodu vysvětlíte: Na dnešní poradě se budeme zabývat novým způsobem evidence přijatých faktur. Každý, kdo po dnešní poradě bude faktury evidovat špatně, bude krácen na prémiích (snažíme se posluchače pro dané téma zaujmout, poskytnout jim motivaci pro soustředěné poslouchání). V další fázi stručně a strukturovaně vysvětlíte nový způsob evidence faktur, výklad podpoříte písemným návodem, který účastník obdrží. A na závěr: Zpětná vazba: Obvyklá je ve formě jednoduchých otázek spolupracovníkům, které mají za úkol odhalit, zda téma bylo pochopeno a zvládnuto. Znovu velmi stručně zopakujte, co jste sdělovali.
Každé sdělení můžete dle tohoto schématu dále propracovat. U jednoduchých budete samozřejmě postupovat jednodušeji, ale na zpětnou vazbu…